Årsmelding 2021

Nysgjerrig på hva Møllaren Frivilligsentral egentlig driver med?

Innledning 

Året 2021 var Frivilligsentralens nittende driftsår. Årsmeldingen 2021 viser at aktiviteten ved sentralen fortsatt er høy, tatt i betraktning et tilbakelagt år hvor korona-pandemien har vært styrende. Vinteren og våren var preget av mindre aktivitet, men vi glade for at bruktbutikken som vi startet med i 2020 i hvert fall kunne holde åpent stort sett hele tiden da den har stor betydning for særlig småbarnsfamilier i nærområdet. Vi kom også endelig i gang med podkastkurs som vi fikk midler til i 2020. Vi inngikk et samarbeid med Aktivitetskoordinator i Nygårdparken som allerede hadde lansert sin egen podkast, og hadde kurs for åtte frivillige. Siden det var mange restriksjoner i denne perioden, holdt vi kursene utenfor Verdenskafeen i parken noe som fungerte overraskende bra. Så langt er det spilt inn fire episoder som omhandler Frivilligsentralens aktiviteter, men flere skal det bli. I løpet av våren ble det søkt om en del midler til aktiviteter som vi ønsket å starte opp med eller videreføre og totalt i løpet av året har vi mottatt 128.000 kr til aktiviteter som sykkelverksted, etterskolen-tilbud, barneklatringen, Halloween, Seniorball og folkeverksted. Etter sommeren og utover høsten arrangerte vi sykkelverksted sammen med SK Djerv, sikringskurs, folkeverksted, lørdagsklatring for barn, TV-aksjonen, Halloween, Seniorball og juleverksted. Vi var også med plantedag på skolen og Møhlenprisdag. Det har altså blitt lagt ned mye allsidig frivillig arbeid for Frivilligsentralen og nærmiljøet i 2021 også. Antall frivilligtimer for sentralens aktiviteter utgjør i løpet av året ca 2375 timer, mens antall deltakertimer ved sentralen anslås å være 2118 timer. Antall frivilligtimer har økt betydelig siden 2020, mye pga av bruktbutikken og klatringen som krever stor innsats og bemanning. 

Hovedmålsetning 

Møllaren Frivilligsentral har som formål å styrke og fremme den frivillige innsatsen i nærområdet samt være en tilrettelegger for gode møteplasser som drives ut fra lokale forutsetninger og behov. Samtidig er sentralen et bindeledd mellom frivillige ildsjeler, lag/foreninger og det offentlige. Frivilligsentralen er åpen for alle, og jobber for å inkludere alle som har lyst til å delta i ulike former for frivillig arbeid. Aktivitetene våre utvikles av menneskene som er tilknyttet sentralen. Medvirkning i våre tiltak er essensielt. Frivilligsentralen er videre en tilrettelegger for læring hos enkeltpersoner og grupper samt en trygg og inkluderende møteplass. 

Organisering og eiere 

Møllaren Frivilligsentral er organisert som en livssynsnøytral sammenslutning av organisasjoner med vekslende antall frivillige og deltakere samt vekslende kapital og begrenset ansvar. Årsmøtet er Frivilligsentralens øverste organ. Sentralen har 4 eiere med like eierandeler: Møhlenpris Velforening, Nygård Velforening Nygårdshøyden Velforening og Sportsklubben Djerv. Frivilligsentralen har i 2021 hatt følgende styre, valgt på årsmøtet 9 mars: Styreleder Elisabeth Aronsen, nestleder Ida Fauskanger, styremedlem Benjamin Hogstad, Johannes Eidem og Espen Edvardsen samt varamedlem Sigmund Hopsdal, Sverre Helge Bolstad, Morten Strønstad og Anne-Marie Try Laundal. Daglig leder Anne-Lene Rasmussen er ansatt i en 100 % stilling. Sentralen leier kontorlokale av Bergenhus og Årstad kulturkontor på Vitalitetsenteret, Wolffs gate 12, Bergen sentrum. Det har ikke forekommet skader eller ulykker på arbeidsplassen. 

Omorganisering 

Bakgrunn for ønsket om å oppløse Møllaren Frivilligsentral som samvirke startet med at vi ønsket å revidere vedtektene våre. I den forbindelse oppdaget vi at det kunne være nyttig å samtidig endre på organisasjonsform da vi som samvirke ikke kan registreres i Frivilligregisteret. Konsekvensen av det er at vi ikke kan søke momsfritak, som utgjør ca 50 000 årlig, og at vi ikke kvalifiserer til å søke andre diverse økonomiske ordninger. Både egenkapital, eiendeler og utestående fordringer videreføres til den nye organisasjonen (foreningen). Med det blir det regnskapsmessig kontinuitet. 

Praksisplass 

I mars hadde vi en student fra Høgskolen med Folkehelse som fag i praksis i to uker. Dette var av stor gjensidig betydning for frivilligsentralen og studenten som blant annet jobbet med å utforme søknad og kartlegge behov for et fritidstilbud / LIM-prosjekt for elever på Møhlenpris skole. 

Hva gjør våre frivillige? Aktiviteter og arrangementer

Pop-Up-Bruktbutikk: I september 2021 feiret vi at bruktbutikken fylte 1 år og hadde som vanlig et enormt utvalg med klær til både barn og voksne som koster alt fra 10-50 kr, men denne dagen ble det også boller og ballonger med på kjøpet. Det har vært mange som har benyttet seg av butikken gjennom året og det har vært mye klær i omløp. Det er betydningsfullt for miljøet og ikke minst for mange barnefamilier og andre både på Møhlenpris og Bergen for øvrig som bruker butikken jevnlig.

Telefonvenn: Fem frivillige ble i løpet av våren 2020 koblet med hver sin telefonvenn som ytret ønske om å få dette. De som meldte behov var mellom 60-95 år, mens de frivillige er ca 30-40 år. De forteller at det har vært veldig meningsfullt og at det stort sett har blitt en hyggelig prat for begge parter. Alle telefonvennene fikk opplæring i forkant slik at de var godt forberedt til samtalene. I løpet av 2021 har noen av dem fortsatt kontakten og synes det fremdeles er kjekt. 

Digitalt kompetansehevingskurs: Frivilligsentralen fikk i 2020 innvilget 40 000 til innkjøp av utstyr og leie av kursholder. Vi kom så vidt i gang med noe kursing i desember og tok opp igjen tråden i våren 2021. Det førte til kursing i podkasting og lansering av møllarpodden! Her må det rettes en spesiell takk Odd-Erik Dahl i Bymiljøetaten for fantastisk kurs og samarbeid! Så lang har vi laget episoder på bruktbutikken, sykkelverkstedet, det nye klatretilbudet og om Møllaren Frivilligsentral generelt - men flere skal det bli. Link til pod: https://www.buzzsprout.com/1809850/879455 

Sikringskurs og lørdagsklatring: I løpet av sommeren og høsten arrangerte vi tre topptau-kurs på Vitalitetsenteret for voksne som vil være med som frivillig sikringsinstruktør på lørdagsklatring ca en gang i måneden. Vi kom i gang med klatretilbudet i oktober noe som viste seg å være veldig populært. Vi har plass til fire barn som kan klatre i veggen samtidig og har derfor maks kapasitet på 15-20 barn per klatrelørdag. Det legges også ut madrasser og andre leker slik at barna kan leke i hallen, mens de andre får klatre. Så langt er det ca 80-100 barn som har fått testet ut klatreveggen. 

Sykkelverksted: Sommeren 2021 fikk vi innvilget 25.000 kr til å starte et lavterskel sykkelverksted sammen med SK Djerv. Vi hadde kick-off like før sommeren og tok opp igjen aktiviteten fra august-oktober. Så langt har vi to frivillige som kan bidra inn dette, og vi vil rekruttere flere i løpet av vinter/vår 2022. Tilbakemeldingene på tilbudet er veldig positive og vi ser frem til å kunne nå ut til enda flere nå sesongen starter for fullt igjen til våren! 

Møhlenprisdag: I september feiret vi 100-årsjubileum til Djerv sitt gamle garderobehus. Det var Sydneshalvøyen kulturhistoriske lag som sto i spissen for arrangement som skulle bli en flott familiedag på idrettsbanen for både store og små. Her var det både hoppeslott, flotte taler, buekorps, triksing og andre leker. 

Sy-gruppen: I september kom vi endelig i gang igjen med denne etterlengtede aktiviteten i samarbeid med Somalisk kvinneforening. Dessverre kunne ikke mesteparten av de som hadde vært frivillige tidligere fortsette med denne aktiviteten og dermed ble det bare to frivillige som skulle lede aktiviteten. Vi måtte derfor dessverre redusere tilbudet med frivillige til annenhver onsdag, men deltakerne kunne likevel møtes til sykafe hver onsdag. 

Studio Møllaren: I 2020 fikk vi i samarbeid med Historietorget og Memoar innvilget 20.000 kr til et nytt prosjekt; Studio Møllaren. Dette skal brukes som intervjustudio hvor vi skal få frem gode historier fra livet på Møhlenpris opp gjennom årene. Det er blitt gjort en del intervjuer allerede, og håper at vi får til mange flere i 2022.

Folkeverksted: Vi fikk 55.000 i midler til å starte et makerspace i 2020. Vi måtte gå litt vekk fra opprinnelig plan pga hensyn til smittevern, men kom i gang med et populært ull-verksted i september. Her var det 12 deltakere fordelt på to dager skulle avholdes i løpet av 7 uker. Det ble stengt etter fire ganger og først i september 2021 fikk vi anledning til å fortsette med kurset. Ca halvparten av deltakerne ble med videre og så rekrutterte vi nye. Deltakerne var veldig fornøyde med kurset og alle synes det var stas å kunne endelig åpne folkeverkstedet for alle 22 nov 2021. Dette måtte vi dessverre stenge igjen noen uker etterpå, men vi satser på å arrangere mange folkeverksteder gjennom hele 2022 med 12 frivillige som kan være med på å holde verkstedet åpent fremover på mandager. På tampen av året fikk vi også innvilget 50.000 kr til å fortsette prosjektet med mer kursing på dagtid til både barn og voksne og innkjøp av mer utstyr. Vi gleder oss til å få dette ordentlig opp og gå i 2022! 

TV- aksjonen: Årets TV-aksjon gikk til Plan og deres arbeid med å bekjempe barneekteskap. Vi hadde i utgangspunktet full bøssebærerdekning, men da stort sett var styrtregn denne dagen, var det noen få bøssebærere som ikke dukket opp. De andre kom innom gjennomvåt, men stort sett i godt humør. Det var syv frivillige som ble med på aksjonsdagen og utleverte bøsser og annet materiell samt kake og kaffe når de kom tilbake. Kunne nok vært litt bedre organisert med utlevering av bøssene, men stort sett gikk alt veldig fint. 

Halloween: Det var ca 250 barn og 250 voksne påmeldt til feiringen. I tillegg var det andre innom. De minste i alderen 5-8 år slapp inn i den første puljen og senere kom barna fra 8-12 år. Det var en god flyt i folk som kom og gikk. Vi hadde seks frivillige som var med og tok ansvar for køen, utdeling av godteri og annen organisering. Eventyr i Parken stod for underholdningen med hekser og andre magiske vesener. I tillegg hadde vi disko og limbodansing for de eldste. Tilbakemeldingene var generelt gode, selv om noen kunne tenke seg at det var enda er skummelt. 

Seniorball: Det var veldig kjekt å kunne gjenoppta denne tradisjonen i år! Tilbakemeldingen var at mange savnet å være sammen og prate med både nye og gamle bekjentskaper og at det var en stor og fin opplevelse å få servert både trekkspill, gitar, piano og meksikansk folkedans til nydelig pinnekjøtt og riskrem fra Møllaren Cafe. Publikum var svært fornøyd ved kveldens slutt og gledet seg allerede til neste år 

Juleverksted: I desember arrangerte vi juleverksted på Vitalitetsenteret i samarbeid med Møhlenpris Gateforum hvor det ble laget pynt til juletreet i Welhavens gate. 

Frivillig og deltakertimer 2021 

AktivitetFrivilligtimerDeltakertimer
Bruktbutikken1472920
Telefonvenn184184
Sykkelverksted1410
Podkast120
Møhlenprisdag1220
Sikringskurs og øving164
Lørdagsklatring72180
TV-aksjonen92
Halloween18600
Seniorball32126
Folkeverksted147
Juleverksted1224
Sy- og strikkekafe3654



Totalt23752118


Antall frivilligtimer for sentralens egne aktiviteter i 2020 var ca 890 timer, mens antall deltakertimer ved sentralen ble anslått å være å være 1460 timer 

Møtevirksomhet 

Årsmøtet i mars ble holdt digitalt og utover det ble det avholdt fire fysiske styremøter. Gjennom året har Frivilligsentralen hatt flere digitale og fysiske møter med andre frivilligsentraler i Bergen, mye for å diskutere den nye forskriften for frivilligsentraler som ble fremlagt av Kulturdepartementet i tillegg til ny plan for frivillighet som skulle utarbeides av Bergen Kommune hvor Møllaren Frivilligsentral som “gjestebud” hadde en rolle som tilrettelegger. Daglig leder var også på nettverksledersamling i Oslo i november. 

Markedsføring 

Facebook-siden vår er vår hovedkanal for markedsføring. Vi ser at vi når ut til mange flere når vi bare betaler litt for å spre postene til en målgruppe i nærområdet, men det er selvfølgelig mange i nærmiljøet som ikke er på facebook og dermed ikke får med seg informasjonen. Derfor er plakater i nærmiljøet også viktig i tillegg til et godt samarbeid med skolen som kan videreformidle informasjon. Vi tenker også at det vil ha en positiv effekt når vi får opp digital informasjonstavle på Vitalitetsenteret. 

Drift og økonomi 

Frivilligsentralen har en god økonomi til tross for negativ balanse i 2021 hvilket skyldes at vi har kostnadsført såkalte usikre fordringer. Etter styrets oppfatning gir det fremlagte årsregnskap et korrekt uttrykk for resultat og formålsoppnåelse i 2021, og den økonomiske stillingen ved årsskiftet. Utover det som fremgår av det vedlagte, kjenner ikke utvalget til andre forhold vedrørende organisasjonens drift som skulle vært tatt med i regnskapet. Det har heller ikke inntruffet hendelser av betydning etter årsskiftet som påvirker resultatet og organisasjonens stilling (foruten at vi har valg å omorganisere frivilligsentralen). For 2021 fikk Møllaren Frivilligsentral totalt 673 370 kr i driftsmidler til en 100 % stilling og administrasjonsutgifter. Vi fikk også støtte fra kommunen til videreutvikling av folkeverkstedet samt til Halloween og Seniorball på totalt 65.000 kr. I tillegg fikk vi totalt 35.000 kr i støtte fra Fana Sparebank til å starte et nytt fritidstilbud for barn etter skoletid samt til klatretilbud i helgene. Fra Sparebanken fikk vi 25.000 kr til sykkelverksted og fra Rieber Fondene mottok vi 6000 kr i støtte til å arrangere Halloween. I tillegg mottok vi en gave på 25.000 kr fra en privatperson som hadde startet en innsamling i forbindelse med bursdagen sin da vedkommende ikke ønsket seg gaver. Det kommer til å komme godt med til aktiviteter i 2022 - tusen takk! Driftsresultatet er på - 66 164 grunnet kostnadsførte usikre fordringer. 

Styret ønsker å takke følgende: 

Bergen kommune for tilskudd til både drift og lokale kulturaktiviteter. Styret retter også en stor takk til sentralens eiere og alle samarbeidspartnere i forskjellige nettverk og på samarbeidsaktiviteter. Den aller største takken går til alle våre utrolige frivillige som bruker av sin tid for å skape så mye aktivitet og glede både for deltagere, nærmiljøet og samarbeidspartnere. Dere har vært enormt fleksible og tålmodige i dette året som er gått og det settes veldig stor pris på. Uten dere ville det verken hvert bruktbutikk, lørdagsklatring, folkeverksted, seniorball, halloween, juleverksted eller andre spennende aktiviteter. Frivilligsentralen er ingenting uten dere! 

Til slutt vil daglig leder takke styret. Her nedlegges det også mye frivillig og viktig innsats for at frivilligsentralen skal kunne fungere optimalt. I 2021 ble det gjennomført ekstra grundig arbeid ettersom frivilligsentralen skulle reorganiseres og omdannes til forening. Med mye engasjement og gode innspill, ble nye vedtekter for den nye foreningen avklart. Den formelle omdanningen vil skje i begynnelsen av 2022 og vil være av stor betydning for sentralen i årene fremover. Derfor er det på sin plass å også rette en ekstra stor takk til styret i år!

2024 © Møllaren Frivilligsentral